GOLDWING NYTT

Dette betyr håndtegnene

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Du er ute og kjører da du plutselig møter en motorsyklist som tapper fingrene mot hjelmen. Om du ikke vet hva det betyr, bør du lese videre. Det kan være livsviktig.

Håndtegn, eller håndsignaler er en integrert del av kjøremønsteret for motorsyklister. Dette gjelder spesielt når mange kjører sammen, men også alene.

Selv med alle tekniske duppeditter og varslinger på sykkelen, kan det komme en dag da det tekniske svikter, og du igjen blir avhengig av andres håndsignaler for å unngå farer som ligger foran deg. Det skal likevel fremheves at kommunikasjonssystemer som gjør at du kan snakke med andre motorsyklister på turen er svært viktige. Klubben vår hadde et spesialtilbud på Sena i fjor. Det kan fort komme nye tilbud på viktig utstyr for deg som kjører.

Hvis teknikken svikter, og av og til ellers, her kommer 16 håndsignaler du bør kjenne til i trafikken. Du stiller antakelig spørsmål om poenget med noen av disse, og svaret er at det gjør ingen ting å være mer enn tydelig i trafikken.

Bildet er hentet fra Wing News

  1. Høyresving: Hold din venstre arm ut og bøy 90 grader opp ved albuen, og knytt neven.
  2. Venstresving: Strekk venstre arm ut, med håndflaten ned.
  3. Stopp: Bøy venstre arm rett ut, med fingrene vendt ned. Førstemann i rekka starter signalet, mens de etterfølgende følger opp med samme signal bakover. Dette signalet er spesielt virkningsfullt om det er noe feil med motoren. Bremselysene vil da kanskje ikke virke.
  4. Opp med farten: Denne gjelder spesielt for nybegynnere i gruppe. Hold venstre arm ut, håndflaten opp, og beveg armen sakte opp og ned.
  5. Senk farten: Hold venstre arm ut, håndflaten ned, og beveg armen sakte opp og ned.
  6. Ta over ledelsen: Personen først i rekka peker på den han vil skal ta over, og peker deretter fram mot begynnelsen av rekka.
  7. Følg meg: Dette benyttes vanlighvis hvis en annen overtar ledelsen i rekka. Det kan skje etter at gruppen er splittet ved et trafikklys for eksempel. Signalet ligner høyresving-signalet, men i stedet for å holde neven knyttet, lar du hånden være åpen, som om du er klar for en High Five.
  8. Fare foran. Hvis det ligger en fare foran på veien, som hull eller ting i veibanen, viser du dette med venstre pekefinger, om det er på venstre side. Er det noe på høyre side, bruk høyre fot for å indikere faren.
  9. En felts veg: Hold opp hånda som når du viser at du er leder, men hold pekefingeren i været, for å vise at man skal kjøre i én kolonne.
  10. To felts veg: Hold opp hånda, som før, men hold både pekefinger og langfinger opp, som et tegn på at man skal kjøre i to kolonner.
  11. Jeg er sulten: Tegnet vil indikere at du ønsker å stoppe for forfriskninger. Gi tommel opp, mens du peker mot hjelmen/munnen noen ganger. Andre vil peke mot magen, eller gni seg på magen av samme grunn.
  12. Jeg er sliten, trenger pause: Hold venstre arm ut med knyttet neve og før den opp og ned noen ganger som om du rister en sprayboks eller ketchup flaske.
  13. Bensinfylling: Pek med venstre neve mot bensintanken. Du vil neppe være den som leder en gruppe og går tom for bensin…
  14. Kjør til siden: Dette er noe annet enn å stoppe for en pause eller fylle bensin. Dette gjelder en øyeblikkelig stans på grunn av feil ved en mc eller andre påtrengende grunner. Pek med venstre arm ut til siden. Bøy den deretter og pek mot høre skulder. Gjenta noen ganger, og finn et sted å stoppe.
  15. Glemt å slå av blinklyset: Dette kan komme til å gjelde alle en eller annen gang. Vil du bli respektert av gruppa, gjør følgende om du oppdager en medtrafikant med denne forglemmelsen: Hold venstre arm ut, åpne og lukke hånden noen ganger.
  16. Politi lenger framme: Du møter gjerne en mc-fører som gir deg et tegn om dette. Gi da tegnet videre til hele gruppen. Tapp venstre hånd oppå hjelmen noen ganger.

I dag er det ikke så ofte man får bruk for disse håndtegnene, da vi har alle mulige tekniske hjelpemidler for varsling til og fra en gruppe. Likevel kan det være kjekt å kunne dem, man vet aldri når noe kan skje så de kommer til heder og verdighet igjen. Og, ikke minst, disse håndtegnene, eller signalene, er internasjonale og forstås derfor av motorsyklister over hele verden, om de har lært seg dem.

Se video om håndtegnene her:

Legg igjen en kommentar

Logg inn for GWCN medlemmer