Reiseskildring

Av Jan Huske, DR Nordland

 

 

Gold Wing venner

 

 

 

Har overtatt vervet som DR for Nordland fra juni av, men skal med en gang tilstå at det ikke har vært mye tid til å drive med dette.

 

Denne gangen kommer bare en kort orientering på hva en har tenkt seg

 

Skal forsøke å drive i samme ånd som Sven Erik og Gerd, dette vil medføre at Storjordtreffet blir avviklet sist i mai også i 2006, samt at vi arrangerer vintertreff på Bjerka i måned skiftet februar-mars. Dette vil jeg komme tilbake til ved en senere anledning.

 

Ellers så vil jeg ønske de to nye medlemmene fra Nordland velkommen i klubben.

 

Ny sykkelen har vært flittig i bruk, og det meste av fritiden er gått med til den, derfor det korte innlegget.

 

 

 

 

 

Reiseskildring som illustrerer vårt langstrakte land, og dets mangfold

 

Ved en ren tilfeldighet så kom jeg over en brukt 1800 i Tønsberg med rett farge som jeg og mor ønsket oss. Etter noen telefoner og mailing av bilder så var det klart for å dra sørover for å hente vidunderet.

 

Turen startet sørover 11. mai i duskregn og + 4 grader, nede i +2 grader over Majavatnet

 

For at mor ikke skulle fryse seg fra ønsket om ny sykkel så ble hun sendt med tog til Trondheim der jeg plukket henne opp og vi overnattet.

 

 

 

Etter en bedre frokost på Sivilforsvarets skole fortsatte turen sørover, nå med mor bakpå, ved tanking på Kvikne var det -1 grader, men temperaturen steg veldig ned gjennom Østerdalen, og på Alvdal var det bare å kle av seg vintertøyet, for der var det 20 grader. Resten av turen til Tønsberg forløp helt utmerket i ett nydelig vær.

 

Etter å har sett drømmen i utstillingsvinduet ble det en utepils på Brygga i ett aldeles nydelig vær

 

 

 

Fredag den 13. mai kom, og etter å ha vasket gammelsykkelen og fått den taksert så var det bare å skrive kontrakt og overta drømmen.

 

Turen nordover startet og for å unngå køkjøring gjennom Oslo så ble det kjørt via Hoff og til Gjøvik. En fantastisk strekning der veien svinget seg ned i fjæra, for i neste øyeblikk nesten på trappa til husene. Ungen lekte og badet og syrinen blomstret i et nydelig vær.

 

Etter overnatting i Lillehammer fortsatte turen nordover, og i Trondheim var temperaturen sunket ned i 8 grader og regnvær, her merket en forskjellen på beskyttelsen av fører og passasjer  mot vær og vind. 1800’ern er betydelig kaldere enn 1500`ern

 

 

 

Etter overnatting i Verdal, fortsatte turen nordover i relativt greit vær, men etter en kaffepause på Grong kjørte vi oss i en forferdelig haggelskur som varte i flere mil.

 

Den var så kraftig at det la seg haggel på veien og en kom ikke over 40 km/t (åpenhjelm)

 

Og vi lurte på om lakken virkelig tålte slik vær.

 

Turen fortsatte nordover i alt fra kraftig regnvær til kraftige snøbygger, i perioder så la deg seg snøsørpe på skjermen.

 

 

 

Etter en rask kopp kaffe i Mosjøen fortsatte turen de siste 6 milene.

 

Det skal her nevnes at vi hadde kjøpt en flaske Cognac som sto hjemme og ventet på oss, og som skulle åpnes hvis vi kjøpte sykkelen, slik at lysten på å nå hjem på søndags kveld var stor.

 

 

Korgfjellet ble en strabasiøs tur.

 

Vi møtte brøytebilen på sørsiden av toppen, men han vinket oss videre.

 

Da vi kom til toppen så var det sny drive kvitt på veien, to trailere sto midt i veien og la på kjettinger, så her ble det bomstopp.

 

Hadde ikke sykkelen i gir før jeg var nede i Korgen. Trillet hele fjellet ned, med mor bakpå.

 

Hun fikk flere ganger beskjed om ikke å puste, og til tross for minusgrader så var jeg nokså varm når vi nådde Korgen og fikk bar veibane.

 

Da var det kun var 9 kilometer hjem.

 

 

 

Sykkelen ble ikke vasket før neste dag.

 

 

 

Håper å ha gitt en beskrivelse på hvordan det skifter bare på noen mil, noen dager, og samt at bildene skulle tale sitt tydelige språk.

 

 

 

 

 

Utepils i Tønsberg 12. mai ca kl 2200 21 gradet

 

 

 

 

 

Korgfjellet 15. mai ca kl 1900 – 3 grader