Min første Gold Wing

Fortell om ditt første møte med din egen GoldWing

Min første Gold Wing

Nytt innlegg Torstubb » 13 Mai 2015 09:22

Lite aktivitet på dette temaet, men jeg kan da gi et bidrag. Har hatt og kjørt mc med korte opphold pga sjøtjeneste i marinen siden jeg var 16 år, tok lappen i 1974. Var så "heldig" å være blant de aller første som måtte ha kjøretimer på mc, men det var litt artig å ha kjøretimer på Honda CB350 som 16-åring. Har hatt/kjørt i kronologisk rekkefølge Tempo Corvette, Tempo Trigger, Honda CB500 Four, BMW R90/6, Moto Guzzi 850T5, Yamaha XT350, Tempo Taifun militær, BMW F650. Pr april i år hadde jeg en Tempo Taifun mil støvende ned i garasjen og en BMW F650. BMW var teknisk en glimrende mc, men var egentlig ikke riktig for mitt bruk og ble lite kjørt, så jeg hadde bestemt meg for å selge den. Jeg har akkurat pensjonert meg fra Forsvaret og har plutselig litt fritid, så nå er det å varme opp igjen gamle interesser. Planen var å kjøre lange dagsturer, og til det ble Funduroen slitsom. Jeg er litt for høy for vindskjermen og fikk et voldsomt vindsus rundt hjelmen, pluss at den måtte ha turtall hele tiden. Satt og surfet på FINN, og sjekket for moro skyld hva som var til salgs i nabolaget på Hamar. Det stod en 1980 Gold Wing Interstate noen kvartaler unna, en type sykkel jeg aldri hadde vurdert som aktuell på grunn av størrelse. Jeg stakk bort og kikket på den, og den så da riktig så pen ut. Bruktimportert fra USA i 1999, gått 51000 miles og vannpumpe og registerreimer skiftet i fjor. Noe småfiks var det, bremser trengte lufting og det var noe elektrisk - horn virket ikke, og ikke strøm på GPS og radio. Pluss en liten oljelekkasje under sylindre på høyre side. Men det viktigste var at den var komplett og tilnærmet original, med all original glassfiber i god orden og uten påbygging og modifisering, og den så ut til å være godt tatt vare på. Det ble en prøvetur, og jeg var solgt etter 10 minutter. Mye mer lettkjørt enn jeg hadde trodd, faktisk var den nesten lettere å håndtere i lav fart enn BMW'en - lavt tyngdepunkt og dro fra tomgang - og behagelig på motorveien. Det ble handel på stedet, og BMW'en ble lagt ut på FINN samme kveld og var solgt dagen etter til utropspris. På grunn av konfirmasjon i helga (9) har det ikke blitt fiks enda, men nå skinner sola så nå blir det mekking så snart det er litt temperatur ute. Samtidig som jeg kjøpte GW byttet jeg også Taifunen - i en 1996 Ural 650 med sidevogn. Soldaten ble ikke brukt og var verken original, komplett eller i topp stand, så det kunne være artig å prøve noe annet. Vi byttet likt og begge mente vel de gjorde det beste byttet...Russeren er teknisk så grei som denslags kan forventes å være, men den hadde stått ute og var litt rusten. Men det er solid stål under og bare overfladisk. Et par dager med stålbørste, Owatrol og Bengalakk så blir den presentabel igjen, største jobben er å gå over hjul og bremser. Alt er solid og primitivt, og selvforklarende enkel mekanikk. Starter og går, revers og greier, men krever litt kontinuerlig egeninnsats. Det er litt deja vu fra tenårene med gammal Tempo. Så nå er planen å kjøre tur med Gold Wing og småturer i nærområdet med Ural.
Torstubb
Nytt medlem

Gå til Min første GoldWing

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest