Vill ikke ladde bateriet

Nytt innlegg Mrwonders » 04 Nov 2007 15:10

Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en 83mod Har tidligere kjørt på turer med en URAL, men nå er jeg litt lei av å mekke og skru hele tiden..

Sykkelen jeg vurderer er godt behandlet og vedlikeholdt gjennom alle år, men den lader ikke. Er det noen som har noe erfaring med lade-problemer som kan gi meg noen ledetråder på hva jeg bør se etter når jeg skal feilsøke etter problemet. Det første jeg tenker på når den ikke lader er at det kan være noe galt med dynamoen, og da lurer jeg på om det er en stor opperasjon å skru av dynamoen for å reparere den, eventuelt erstatte den med en ny.

Noen som kan gi meg noen ledetråder så vil jeg bli svært takknemlig for det.
Mrwonders
Nytt medlem

Nytt innlegg GeGe » 04 Nov 2007 17:17

Har ikke noe spesiell erfaring med GL1100, men det normale å sjekke når den ikke lader er alle koblinger som finnes mellom stator og regulatoren.
På de fleste sykler har disse koblingene en tendenst til å korrodere og skape dårlig kontakt. Det enkleste da er å klippe av kontaktene og lodde sammen ledningene.

Ta en sjekk av statoren. Det kommer 3 ledninger fra denne og på de fleste sykler er disse gule. Koble fra kontakten som kommer fra stator og mål spenninga mellom 2 og 2 ledninger med motoren gående. Du skal da måle ca 25-30 volt ved tomgamg og 60-80 volt ved ca 3000-3500 omdreininger på motoren.
Hvis du måler betydelig lavere verdi mellom noen av ledningen enn andre ledninger er statoren gåen.
Har du alle verdier i orden er sannsynligheten stor for at regulatoren er gåen.

Hvordan det er å skifte stator på GL1100 er jeg ikke sikker på, men på GL1200 er det i alle fall veldig omfattende. Der må motoren taes ut for å komme til statoren. Regn med ca 12-18 timer jobb på GL1200.
GeGe
Medlem

Nytt innlegg Mrwonders » 04 Nov 2007 22:23

GeGe skrev:Ta en sjekk av statoren. Det kommer 3 ledninger fra denne og på de fleste sykler er disse gule. Koble fra kontakten som kommer fra stator og mål spenninga mellom 2 og 2 ledninger med motoren gående. Du skal da måle ca 25-30 volt ved tomgamg og 60-80 volt ved ca 3000-3500 omdreininger på motoren.
Hvis du måler betydelig lavere verdi mellom noen av ledningen enn andre ledninger er statoren gåen.
Har du alle verdier i orden er sannsynligheten stor for at regulatoren er gåen.

Takk for rask tilbakemelding :-)

De tre ledningene som kommer ut fra stator er Ohmet, og resultatet viser at det ikke er kontakt mellom to av ledningene (brudd). Da dette jo vel er en vekselstrøms dynamo så skulle vel Ohmingen vist at det var kontakt mellom alle lederne. Går derfor ut i fra at det er statoren som er gåen.

Men om motoren må av for å få skiftet statoren er jeg usikker på, håper noen kan gi meg en tilbakemelding på det..? Om motoren må av, ja da har jeg nok en omfattende jobb forran meg da jeg er helt ukjent med denne sykkelen.
Mrwonders
Nytt medlem

Nytt innlegg Mrwonders » 05 Nov 2007 22:01

Fikk tak i Service-håndboka, og der er det jo framgangsmåten utrolig godt forklart. Har senket skuldrene litt nå, og tror nok at dette skal gå ganske greit.

Takk for hjelpen :)
Mrwonders
Nytt medlem

Nytt innlegg GeGe » 05 Nov 2007 22:56

Da er det bare å hive seg rundt og komme igang. Det er ikke så vanskelig, men det tar litt tid.
Noen greie måter for å spare litt tid er å løsne innsugsmanifoiler og heve de så høyt som mulig med forgassere på.
Løsne svingarma i framkant ved å fjerne boltene på hver side. På venstre side er det en settmutter som du må løsne først.
Når svingarma er løsnet kan du ta ei jekkstropp og dra kardangen og svingarma bakover så mye du klarer. Dette gjør at du klarer å få av krysset mellom motor og aksling mye lettere. Gjorde dette selv på en GL1500 og sparte flere timers arbeid for å ta ut motor og sette den inn igjen. Brukte 2,5 timer for å plukke ut motoren.
GeGe
Medlem

Gå til GW-1100 spørsmål og svar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest