Starter problemer..

Nytt innlegg Jarl » 17 Mai 2007 21:41

Heisan alle.
Har kjøpt en 75 Gl1000.
Den har stått ca 4 år på en låve, så det er jo litt å ta tak i...
Ville gjerne høre om den startet før jeg handlet, så vi helte bensin på tanken og koblet til startkabler.
Etter et par runder så startet den og gikk, men ble stoppet raskt siden bensinen lakk friskt fra en sprukket slange.
Opp på hengeren med den og hjem.
Bare gleden hittils.
Batteri ble handlet og ladet, koblet det til og.... Ingenting. Bare klikket litt i start releet. ok, tenkte jeg.. bare dårlig kontakt? Prøvde da å jorde rett på motoren, og kjøre pluss direkte på starteren, men bare en forsiktig gnist og ikke noe mer. ikke et klikk engang.
Virker som den er helt død. Batteriet er ok, prøvde på en annen Gl1000 ok var ok der.
Så det jeg lurer på, er om starteren har tatt kvelden helt?
Og må virkelig motoren helt ut for å få den ut?
Er det noen Do and Don'ts her?

Takker for svar, mvh Jarl.
Jarl
Nytt medlem

Nytt innlegg KAM » 18 Mai 2007 01:18

Hei
Jeg tror ikke det er så helt lurt å prøve å "tvinge"den i gang.Etter 4 års stillstand,d.v.s. uten vedlikehold (sansynligvis)er den moden for en skikkelig sjekk.
Det gjelder det elektriske,bensinsystemet,oljesystemet, for ikke å snakke om timingbeltene som SKAL skiftes etter ca.hver 40000km.(se linknr.1)Videre vil jeg anbefale å anskaffe en verksted-håndbok.Har du kjennskap til GLen's vedlikeholds-historie,hvor mye mls/km har den gått o.s.v.(den er tross alt 32 år)
Når det gjelder starteforsøket med direkte kontakt,kan det tyde på at børstene ikke har kontakt til kommutator,d.v.s. at enten er børstene utslitt eller at de henger fast i børsteholderen.Se føgende links: www.randakks.com/tech tips.htm#Z
www.nakedgoldwings.com (Denne er norsk og tilhører Trygve Fossan,Gl 1000 spesialist)

mvh
KAM
KAM
Medlem

Nytt innlegg Jarl » 18 Mai 2007 07:40

Takker for raske og utfyllende svar.
Har jo selvfølgelig tenkt å gå over sykkelen litt mer da, bytter belter,olje kikke litt på hjul lager og slikt.
Sykkelen er forøvrig fra Texas USA så jeg kjenner ikke historien til den, men den ser hel og grei ut, ikke ihjelskrudd og herjet..
Har sjekket de linkene, og det ser ut som jeg slipper å ta ut motoren.
Takker for den KAM.
Jarl
Nytt medlem

Nytt innlegg KAM » 18 Mai 2007 16:04

Hei
....her er en link til,for eventuelt å finne delenummer:
www.goldwinginfo.com

mvh
KAM
KAM
Medlem

Nytt innlegg Jarl » 19 Mai 2007 18:57

Heisan igjen.
Greide å sno starteren ut, og den så ikke akurat frisk ut inni...
Av børstene var det bare en halv en igjen, og kommutatoren så ut som.. Vel, det så ut som om noen hadde slått på den med en hammer for siden å sveise litt på den.
Fikk på plass en annen brukt en, etter å ha rengjort og kikket over den.
Snurrer fint på starteren nå.

Takker for bra svar.

Mvh Jarl K.
Jarl
Nytt medlem

Nytt innlegg Jarl » 26 Mai 2007 21:29

Heisan igjen.
I dag byttet jeg olje og filter på sykkelen, fylte på bensin og skulle starte.
Joda, fikk jo startet, men starteren fulgte med.
Stoppet den jo øyeblikkelig selvfølgelig, kikket litt her&der uten å finne noe helt tydelig feil.
Prøvde å starte den igjen og det samme skjedde.
På bil startere er det jo annerledes, et drev som slynges ut og trekker seg tilbake.
Her står jo splinesa på starteren i hele tiden? Noe på baksiden som ikke frir ut drevet?

Takker for svar, Mvh Jarl
Jarl
Nytt medlem

Nytt innlegg KAM » 27 Mai 2007 21:10

Hei Jarl.
Startemotoren er tilkoblet et kjedehjul på "baksiden",og herfra videre med et kjede til et friløpshjul,(clutch).Hva som kan ha skjedd ved monteringen ,er at startem.akseltappen ikke er kommet godt nok på rett plass i kjedehjulet.Dette kan ha medført til at kjede står i vertikalt spenn som igjen "låser"friløpsmekanismen.
Jeg vil nok anbefale å ta startem.ut igjen og prøve på nytt for å være sikker på at den kommer riktig på plass
Vis stor forsiktighet ved demontering,slik at kjedehjulet og kjede ikke kommer ut av possisjon.Ta av dekset på kommutator-siden,slik at du kan dreie rotorakslingen for presis tilpassing,samt tilfør olje på O-ringen og akseltappen.Tingene skal nå gli lett på plass.Etter at startem.er lett fastsatt,drei på rotorakslingen,den skal kunne dreies en vei for hand,andre veien er starterettning.
Jeg vil anbefale at du anskaffer en verksted-håndbok (Haynes eller Clymer)samtidig se linken til www.randakks.com
Klikk på Tech tips
klikk på Honda GL 1000 engine Tech Tips Starter Woes
Får håpe at det ordner seg.

Mvh
KAM
KAM
Medlem

Nytt innlegg Jarl » 28 Mai 2007 10:40

Takk for svar.
Skal prøve det det.
Har bestillt boka på den, har bare ikke kommet ennå..
Høres jo rimelig det du sier der KAM, og jeg har sett på den siden til Randakk. Må jo si at jeg sjelden har sett en bedre side på nett om noe kjøretøy.
Kan jo legge til at denne sykkelen er den nyeste jeg noen gang har hatt.. Den forrige var en russik affære ved navn M72 fra 1957.
Gleder meg veldig til å få wingen på veien, her er det jo til og med skivebremser! 3 av dem til og med!

Nok en dag med skruing venter, men klager ikke.
Mvh Jarl K.
Jarl
Nytt medlem

Gå til GW-1100 spørsmål og svar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest