Horn virker ikke

Horn virker ikke

Nytt innlegg Torstubb » 03 Mai 2015 00:02

Har kjøpt en 1980 1100 Interstate på impuls (US modell). Aldri tenkt på Gold Wing, men prøvde ved en tilfeldighet og ble frelst. Kjøpte GW og solgte BMW F650 dagen etter...Hornet virker ikke og må fikses før jeg får vognkort, ellers ser den grei ut. Har sjekket bryter på venstre håndtaket, alt ser greit ut og blinklys og lys er OK. Tok av og sjekket det ene hornet med ledninger fra batteriet og det virket, men det var ikke veldig mye lyd. Sjekket ledninger til begge horn med voltmeter og får null både med tenning av og på og med å trykke på hornknappen. Det ser altså ikke ut til at det kommer strøm til hornet, men det er strøm i samme kretsen over sikringen til horn og blinklys. Betyr det at problemet er hornknappen? Kan jo prøve å demontere bryteren, men er redd for å ødelegge. Som sagt ser jeg ikke tegn til korrosjon inni der. Er det andre ting jeg bør sjekke før jeg begynner å operere på bryteren? Rephåndboka sier at det ikke er praktisk å reparere bryteren, og nytt er vel ikke å få tak i.
Torstubb
Nytt medlem

Re: Horn virker ikke

Nytt innlegg Bjørn B » 03 Mai 2015 08:39

Sjekk om du har + spenning på den ene ledningen til hornet ved tenning på.
(Mål over et jordingspunkt) Iht.skjema skal det ligge konstant +12 v der,
Bryter er koblet over jord. Sjekk også koblingspunkt fra kabel som kommer fra håndtaket.
Evt finnes det både nye og brukte å få kjøpt.
Mener dele nr er 35200-463-670 og koster ca $75 i Usa
Vedlegg
Honda Goldwing 1100 Interstate%201980 to 1982.jpg
Honda Goldwing 1100 Interstate%201980 to 1982.jpg (224.29 KiB) Vist 4761 ganger
Bjørn B
Medlem

Nytt innlegg Torstubb » 03 Mai 2015 09:18

Takk for svar. Har sjekket ledninger til hornet med voltmeter, og det er ingen tegn til liv. Tyder vel på Bat det er strøm og ikke bryteren? Blinklys går på samme sikring og er i orden. Mulig det har sammenheng med et par andre ting? Det er montert en GPS som tar strøm fra terminaler på høyre ende av sikringsboksen under falsk tank. Der er det heller ikke tegn til liv. Står også et par grøftelys som ikke virker, de har jeg ikke sjekket enda men de går visstnok på egen bryter montert på venstre side av kåpa. Radio har heller ikke strøm, har ikke sjekket den enda heller. Alt annet av lys etc fungerer som det skal. Alle sikringer er OK. Spørsmålet er om jeg skal lete etter brudd i ledning eller dårlige koblinger, eller om det er et rele eller annen dings som kan være årsaken.
Torstubb
Nytt medlem

Nytt innlegg Bjørn B » 03 Mai 2015 10:13

Er ikke sikker på hvilken farge det er på kabler til horn men sett på voltmeter direkte på + på batteri
og den andre til en av de som er koblet til hornet
Får du 12 V da du trykkert på bryteren er i allefall den i orden.
Da er det å lete fra sikring til blinklys og frem til hornet.
Bjørn B
Medlem

Nytt innlegg Torstubb » 04 Mai 2015 13:05

Takk for råd, skal prøve det så snart det slutter å regne. :)
Torstubb
Nytt medlem

Nytt innlegg Torstubb » 05 Mai 2015 10:34

Målt litt med voltmeter fra plusspol på batteriet som foreslått. Måler null til ledninger til hornet, tenning på og trykke på knappen. Betyr det at bryteren er defekt? Må vente til etter konfirmasjon i helga og varmere vær før jeg kan få strippet sykkelen litt og gått dypere inn i ledningsnettet. La merke til en annen ting: når tenningen er på er det svakt lys i begge blinklys foran, men ikke bak. Blinklys virker ellers OK. Skal det være slik, eller er dette symptom på noe? Det er en US modell importert i 1999 hvis det har noe å si.
Torstubb
Nytt medlem

Nytt innlegg Torstubb » 05 Mai 2015 10:37

Forresten: jeg tok av ledningen til hornet da jeg målte for å komme til, skulle hornet vært tilkoblet mens jeg målte? Ikke lett dette her...
Torstubb
Nytt medlem

Nytt innlegg Bjørn B » 05 Mai 2015 20:33

Hvis du måler 0 V fra + pol på batteriet og nede på horn har du et jord eller bryter feil.
Sett tenning på,koble voltmeter på - pol på batteriet og den andre på en av kontaktene på hornet.
(Du trenger ikke trykke på hornknappen) Dette for å sjekke at det ligger + spenning ned til hornet
Det beste for videre feilsøking er å finne ut om det er + eller - spenning som er problemet......

Er fargen på kablene til hornet lysegrønn og grønn/hvit?
Bjørn B
Medlem

Nytt innlegg Bjørn B » 05 Mai 2015 20:34

Torstubb skrev:Forresten: jeg tok av ledningen til hornet da jeg målte for å komme til, skulle hornet vært tilkoblet mens jeg målte? Ikke lett dette her...

Nei spiller ingen rolle. Skulle målt spenning der med eller uten horn
Bjørn B
Medlem

Nytt innlegg Torstubb » 05 Mai 2015 21:32

Ok. Jeg får ta av sal og falsk tank og måle meg fram. Det blir nok ikke før etter konfirmasjon lørdag 9....takk for råd.
Torstubb
Nytt medlem

Nytt innlegg Torstubb » 16 Mai 2015 15:52

Problemet løst. Fikk endelig en dag med litt varme i sola og monterte av sal og falsk tank. Fant ledningen fra hornet og lette meg frem - og fant en løs kobling. Det pleier da ikke være så enkelt? Litt romstering inne i kåpa, så fant jeg den andre enden og koblet i hop. Jorda, det låt så jeg nesten ramlet av sykkelen. Hornet OK. Neste problem var at grøftelys, radio og GPS ikke virket. Fant ut at alle tre tok strøm fra Aux-terminalen på sikringsboksen, og fikk en mistanke om hva det kunne være. Koblet av alt og prøvde en om gangen. Joda, lyset tok sikringen, radio og GPS virket hver for seg. Måtte avbryte feilsøking der og montere sammen igjen på grunn av planlagt tur. Koblet fra ekstralyset inntil videre, skal fortsette feilsøking senere, men det så noe rart ut. Det er koblet to 55W grøftelys på en 5 amp sikring med en egen bryter, fant ikke noe rele ved første sjekk. Hvis ekstralyset er koblet direkte på en 5 amp kurs uten rele er det jo dømt til å gå galt, 12V og 2x55W blir vel 9.16A. Det burde vel vært en strømledning med egen sikring direkte fra batteriet og et rele med styrestrøm fra et annet sted? Får lete etter rele, det blir en annen solskinnsdag. Radio var også koblet via en bryter på venstre side av kåpa.
Torstubb
Nytt medlem

Nytt innlegg Bjørn B » 17 Mai 2015 09:43

Bra du fant feilen.
Er grøftelys koblet rett på acc utgang vil nok sikring ryke ja.
Legg opp et rele og benytt evt.acc utgang som styrestrøm via en bryter.
Bjørn B
Medlem

Nytt innlegg Torstubb » 19 Mai 2015 08:38

Tror jeg skal fjerne ekstralyset eller sette på LED-lys som drar mindre watt, tror 2x55W drar mer enn sykkelen klarer. Forrige eier trodde det var problem med generatoren siden batteriet ladet seg ut, og ga meg en grei pris siden det var en del å fikse. Ser ut som problemet er løst ved å koble fra lysene, de var koblet direkte på sikringsboksen uten rele. Vet ikke hva de har tenkt som la det opp slik. Nå fungerer alt som det skal og sykkelen går som en drøm, har hatt et par småturer rundt Stange Vestbygd. Har luftet bremser og skiftet turtellervaier, må nok skifte bremseklosser bak i løpet av sommeren. Tror jeg skal ta en full overhaling av bremsene for sikkerhets skyld, det ser noenlunde greit ut men tror det er lenge siden noen har vært borti dem. Bare kos å mekke litt når en faktisk får det til og finner ut at det var mindre problem enn jeg trodde. Som regel er det annerledes med gamle sykler....så langt veldig fornøyd med Gold Wing. Takk for gode råd.
Torstubb
Nytt medlem

Gå til GW-1100 spørsmål og svar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest