Død under akselerasjon

Nytt innlegg Nils » 15 Jul 2005 10:18

Hallo godtfolk! Det er lite aktivitet her, de fleste har antagelig fått lagt på et par sylindre og holder til i gl1500-forumet. Men kanskje det slenger innom noen som har hatt gl1100?

Jeg er i alle fall fornøyd med gullet mitt, men nå de siste dagene har den begynt å oppføre seg rart. Akselerasjonen er borte! Den går helt fint under normal kjøring, men den ekstra snerten som gjør forbikjøringer og akselerasjonsfelt til en liten glede i hverdagen er borte! I stedet for et vellystig byks akkompagnert av et fornøyd vræl får jeg bare akselerasjon verdig en ferielastet og astmatisk familiebil sammen med en trist bøøø-lyd. Det føles som om Dagfinn Høybråten har skrudd på sykkelen min.

Så hva kan være galt og hva kan gjøres for å bøte på problemet? Forgassere? Tenning? Djevleutdrivelse?
Nils
Nytt medlem

Nytt innlegg KAM » 15 Jul 2005 15:25

Hei.

Det du beskriver her forekommer meg noe bekjent.Min kones Virago 750 fikk samme åndenøden i Frankrike i fjor høst,nøyaktig slik du beskriver.
Det første jeg sjekket var kompresjonen,den lå på 5 bar mot normalt ca.11 bar,standard.
Fyldte innpå sylinderen 2 spiseskjeer motorolje og teste på ny,nå spratt trykket opp til 11 bar,altså,hvor lekker det???
Ny test,nå med "lekktest-meter",stemplet på topp,fyldte innpå lufttrykk 8 bar for å se om ventilene hadde lekkasje,i så fall skulle lufttrykket langsomt synke,men det skjedde ikke.
Dermed var det klart at sylindrene(samme resultat for begge syl.)hadde lekkasje.
Ved demontering viste det seg at skrapefjærene var fastbrendt samt en del sylinderslittasje.Dermed var det bare å foreta en full overhaling av begge sylindere,honing,nye stempler,nye fjærer,stempelbolter,ventiloverhaling med innsliping ++++.
Da dette skjedde hadde sykkelen ca 120 000 km på telleren,men jeg tviler på at dette er korrekt,den var jo kjøpt brukt fra USA.
Etter et par etterjusteringer av ventilene,går den nå som ei klokke.
By the way,er det lenge siden (antall km) du skiftet "timingbelts",disse skal skiftes ved ca 100 000 km??
Vi får vel gjerne høre mer om dette etter hvert som problemets løsning nærmer seg.

Lykke til

Mvh
KAM
KAM
Medlem

Nytt innlegg Nils » 15 Aug 2005 10:18

Beklager sen tilbakemelding, men tre ukers feriering kom i veien. I veien for dere altså, ikke for meg, feiren var både etterlengtet og vellykket. :-)

Jeg har fått lekkasjetestet sylindrene og alt var i orden. Det var en usannsynlig lettelse, din opplevelse hørtes enten dyr og rask eller innviklet og langvarig ut. Jeg er ikke akkurat guds mekker-gave til motorsykkelen, så for meg hadde det antagelig blitt først innviklet og langvarig og til slutt dyrt likevel.

Jeg aner ikke når kamreimene ble byttet sist, så med det samme fikk jeg byttet kamreimer og justert ventiler. Mulig det gjorde susen for jeg har ikke sett noe til Dagfinn siden og motorgangen ble definitivt roligere med mindre vibrasjoner. Effekttapet kom og gikk litt ubestemmelig, en dag var det der, den neste kunne det være i orden. De varmeste dagene i juli var et sikkerstikk, var det over 30 grader så var problemet der. Nå har jeg uansett kjørt så mange turer etter servicen at jeg tror alt fungerer som det skal. Vi får se når neste varmebølge kommer om 10 år.

Takk for hjelpen! Jeg får skrive det på kontoen for gammel motorsykkel og komme tilbake til tråden hvis problemet skulle oppstå igjen.

Nils
Nils
Nytt medlem

Nytt innlegg Ivar » 15 Aug 2005 12:04

I hvilket turtall fikk du det triste bøøøøet?
Sist endret av Ivar den 15 Aug 2005 14:58, endret 1 gang
Mvh
Ivar
1996 GL1500 SE med Nifiti sidevogn og Escapade henger
og 2001 GL1800 Illusion red med masse lyd og lys.
Ivar
Medlem

Nytt innlegg Nils » 15 Aug 2005 14:47

Nå er som sagt bøø-en borte, men jeg mener mangelen på effekt kom omtrent der det skulle begynt å skje noe, rundt 4500-5000rpm.
Nils
Nytt medlem

Nytt innlegg KAM » 15 Aug 2005 22:49

Hei Nils.
I ditt første innlegg var beskrivelsen slik, at den passet svært så godt på "Viragosyken",men problemet kan selvsagt ha andre årsaker.Kansje en sjekk av det elektriske og forgasserne er en idee.
Men jeg kan ikke komme bort fra dette med kompresjonen,kompresjonstrykk = avgitt effekt.
Du sier at det er foretatt en lekkasje test som tilsier at ventilene er OK,men er komp.trykket testet ???,hvoer stort normalt trykk på en 1100 skal være,vet jeg ikke men til sammenlikning, gl 1500 standard trykk 13-17 bar/cm²,sevice limit 10 bar/cm²
Videre sier du at mangel på effekt er mest følbar rundt 4500-5000 rpm.
Jeg beklager å måtte si det,men det hadde Viragoen også.Starting og stasjonær gange,intet problem,100 km/t på slett vei med mye gasspådrag og stort bensinforbruk gikk også "greit",men å komme over 5000 rpm var platt umulig.
Jeg vil tippe på at komp.trykket for en gl1100 ligger i område 12-15 bar/cm².
Har du noen tall fra den testen som ble utført????,kunne det være intressant å få vite, for eventuelt andre med samme problem.

mvh
KAM

p.s.dumt spørsmål kansje,men,hvem er Dagfinn Høybråten og hvor kommer han inn i bildet.
KAM
Medlem

Nytt innlegg Lada » 10 Mai 2006 13:55

Hei!

Har nettopp kjøpt en GoldWing 1981. 1100. Virker som den er like treig som din. (og jeg har ALDRI stemt KRF!)
Holder til Tønsberg / Oslo. Er det noen bra verksted i dette området som ikke skal ha like mye for å fixe den som jeg betalte for skjønnheten...?

Takknemlig for alle råd!
Lars
Lada
Nytt medlem

Nytt innlegg Nils » 11 Jun 2006 17:29

Tja.. Problemet mitt forsvant av seg selv, faktisk. Litt merkelig, men jeg er selvfølgelig glad for å slippe en større operasjon som "virago-syken" med lekke sylindre krever. Jeg fikk den lekkasjetestet og verkstedet (Motoport) sa alt var ok selv om jeg ikke fikk noe testdata. Siden de lever av å ha sykler til reparasjon antar jeg de ville vært snare til å påpeke lekkasjen hvis den hadde vært der.

Jeg fryktet selvfølgelig at det skulle komme tilbake etter lang vinterlagringmen den går som den skal også i år. Antagelig var det noe elektrisk eller med forgassere i stedet. Og så lenge problemet er vekke er det vanskelig å fikse.
Nils
Nytt medlem

Gå til GW-1100 spørsmål og svar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest